Merlin Carpenter

 

 

 

Here are some photos of a show at Nagel Gallery in Cologne, April 29th - June 20th 2005 (you must scroll to the right):

 

         

paintings of 1890s London pub interiors, Degas copies made in Antibes, and a Stephen Prina (Exquisite Corpse: The Complete Paintings of Manet
140 of 556
Le Balcon I (The Balcony) 1868
Jeu de Paume, Louvre, Paris, April 7, 1991
 
Ink wash on rag, barrier paper
170 x 124,5 cm

Offset lithography on paper
74,5 x 91,5 cm USD 27.500;-)

 

the gallery counter was made into a bar for the opening night with Eric Clapton's greatest hits. And opposite that, ink drawings of Degas sculptures on pages from a Martin Kippenberger book.

 

Wallpaper/poster ( )designed by MC and non-format

 

review (pdf)

 

 

 

Pressemitteilung (Anja Dorn)

 

Um 1890 wurden aus einem spekulativen Wahnsinn heraus in London und in ganz England riesige Viktorianische Pubs gebaut. Die Gebäude mit einer bis ins letzte Detail ausgearbeiteten Ornamentik, erwiesen sich letztlich aber als vollständige Fehlinvestitionen. Der erwartete Besucherstrom blieb aus. Die komplizierten Strukturen der verspiegelten Pubs mit ihren unterschiedlichen Kabinetten und Winkeln erinnern an die verzweigte Struktur des Internets. Auch zu den irrsinnigen IT-Finanz spekulationen in den 90er Jahren des 20sten Jahrhunderts, die mit der Hoffnung auf eine demokratischere Verbreitung von Informationen verbunden waren, scheint es Parallelen zu geben. Der damalige Boom der neuen Medien führte aber nicht nur zu Börsencrashs, sondern auch zu Systemen wie e-bay, wo ein erfolgreicher wirtschaftlicher Warenhandel stattfindet. Es stellt sich die Frage wie Dinge, wie z.B. einzelne Schrauben oder Dämpfer von bestimmten Automodellen, die für sich allein völlig wertlos sind, bei e-bay plötzlich einen Wert erhalten. Tiziana Terranova formuliert es in dem Buch 'Network Culture' folgendermaßen: "There is nothing to stop every object from being given an internet address that makes it locatable in electronic space."

In acht Leinwänden und vier Zeichnungen von Merlin Carpenter trifft man auf solche überdekorierte, bis ins kleinste Detail ziselierte Interieurs Viktorianischer Pubs. Die monochrom gehaltenen Bilder geben quasi impressionistische Gesamteindrücke des ornamentalen Reichtums dieser Räume wieder. Der Viktorianische Charakter der Bilder erscheint keineswegs verstaubt sondern besitzt eine merkwürdig anmutende Aktualität. Tatsächlich wirkt die gesamte Ausstellung von Carpenter in der Galerie Christian Nagel, Köln, wie eine Kneipe. Das liegt insbesondere an der Holzvertäfelung, mit der Carpenter den Galerieraum eingekleidet hat. Eigentlich handelt es sich dabei nur um Poster, die eine Intarsienarbeit imitieren. Entworfen wurden diese von Non-Format, London.

Neben diesen großformatigen Arbeiten zeigt Carpenter Kopien von Bildern Edgar Degas, dessen Wirkungszeit auch in das Ende des 19. Jahrhunderts fällt. Die von Carpenter in Antibes gefertigten Bilder verdeutlichen, was Carpenter an Degas, der unter den Impressionisten eine ausgesprochene Sonderrolle einnahm, interessiert. Schließlich hat Carpenter Degas' Plastiken (Tänzerinnen und Pferde, wie man sie in jedem Museum für Moderne Kunst findet) auf vergrößerte Hotelzeichnungen von Martin Kippenberger gezeichnet. Kippenbergers aufgeblasene Zeichnungen stammen aus einem Katalog des Taschenverlags.

Als Referenz fügt Carpenter außerdem ein Werk Stephen Prinas in die Ausstellung ein, nämlich "Exquisite Corpse: The Complete Paintings of Manet, 140 of 556, Le Balcon I (The Balcony), 1868, Jeu de Paume, Louvre, Paris, April 7," (1991). Die Arbeit ist Teil von Prinas Projekt, sämtliche 556 Werke Eduard Manets zu rekonstruieren. Prinas Arbeit besteht aus zwei Teilen: aus einer Offset-Lithographie, die eine Übersicht aller Formate von Manets Arbeiten zeigt und aus einer Arbeit in der Originalgröße von "Le Balcon I, 1868", die allerdings nur verwaschene Tuschespuren zeigt.
Prina erklärt sein Interesse an Manet folgendermaßen: "Manet is often considered the first modern artist. Michel Foucault said that he was the first museum artist, meaning that Manet's work takes as a point of departure that it is always already inscribed in the museum, that its placement within it is preordained, and Manet has rendered this condition explicit in his work." (nach:
Ken Gewertz, Harvard News Office)

L'absinthe (l'absinthe), 2005, acrylic on linen, 92 x 68 cm

 

Press release (by Anja Dorn)

 

In the 1890s huge Victorian pubs were built in a speculative frenzy all over London. These buildings, although lavishly designed with excessive ornamentation, were a terrible investment, since they were more expensive than any amount of drinking could repay. The elaborate interiors of the pubs, with their mirrors and carved wooden dividers, evoke the layered structure of the internet. One can also observe parallels here to the insane speculation on the IT-business in the 1990s, which were bound up with the hope for more democratic circulation of information. But the dotcom boom did not only lead to the stock market crash but also to economically successful systems such as ebay. It's a moot question how objects such as single screws or brake pads of particular cars, which are entirely worthless by themselves, get a value through ebay. In her book Network Culture Tiziana Terranova formulates it as follows: "There is nothing to stop every object from being given an internet address that makes it locatable in electronic space".

Eight canvases and four drawings by Carpenter show such over-decorated pub interiors. The monochrome paintings reflect the ornamental opulence of the rooms in a quasi- Impressionist manner. The Victorian character of the images is not at all fusty but appears curiously fashionable. Indeed the whole exhibition of Carpenter at Galerie Christian Nagel, Köln looks like a pub. Wood panelling covers the gallery. In fact these are only posters imitating marquetry, designed by Non-Format.

In addition to those large-format paintings, Carpenter shows copies of paintings by Edgar Degas, who also worked in the end of the 19th Century. They indicate what interests Carpenter about Degas, who for all his regressive style retains an exceptional position amongst the Impressionists. In two works, consisting of 30 drawings each, Carpenter draws Degas sculptures: the kind of dancers and horses seen in every museum of modern art. Carpenter has drawn them on pages cut from the huge Martin Kippenberger catalogue recently published by Taschen, which show drawings needlessly enlarged from their original Hotel paper sizes.

As a point of reference, Carpenter has included a work by artist Stephen Prina, titled Exquisite Corpse: The Complete Paintings of Manet,140 of 556, Le Balcon I (The Balcony), 1868, Jeu de Paume, Louvre, Paris, April 7, 1991. The work is part of Prina's project to reconstruct all 556 works by Eduard Manet. Prina's work consists of two parts: an offset-lithograph with an scale overview over all of Manet's paintings, and a drawing with traces of washed ink in the original size of Le Balcon I, 1868. Prina describes his interest in Manet as follows: "Manet is often considered the first modern artist. Michel Foucault said that he was the first museum artist, meaning that Manet's work takes as a point of departure that it is always already inscribed in the museum, that its placement within it is preordained, and Manet has rendered this condition explicit in his work" (Ken Gewertz, Harvard News Office).


 

 

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